Zorgvuldigheid geboden bij inname van CBD

Gebruik CBD zorgvuldig 

CBD staat bekend als een “alledaagse, laagdrempelige” cannabinoïde die ons lichaam en geest op verschillende manieren ten goede kan komen. Dit omdat het geen geestverruimende effecten heeft. Dat het gebruik zo laagdrempelig is, neemt niet weg dat je zorgvuldig met CBD moet omgaan. Het bepalen van de juiste dosering kan lastig zijn, vooral omdat er zoveel consumptiemethoden zijn met allemaal een verschillende mate van biobeschikbaarheid. Voor de meeste CBD-gebruikers is het echter belangrijk om te weten hoe lang de effecten van CBD zullen duren en hoe krachtig ze zullen zijn. Hierdoor kun je effectiever CBD innemen. 

 

Een bifasische stof 

De werking van CBD kan twee verschillende effecten hebben. Het eerste wordt gevoeld bij het nemen van een kleine hoeveelheid en het tweede wordt ervaren na een sterkere portie. Deze tweedelige eigenschap staat bekend als bifasisch en betekent dat bij zorgvuldige toepassing CBD nuttiger kan blijken te zijn dan supplementen met minder gevarieerde effecten. 

We spreken van een bifasische werking als een stof op twee verschillende manieren werkt naarmate de concentratie toeneemt. Alcohol is hier een goed voorbeeld van. Als je een kleine hoeveelheid alcohol drinkt word je erdoor opgewekt door en stimuleert het je. Echter, als je meer drinkt en een niveau van 0,05% alcohol in je bloedbaan bereikt, wordt het een depressieve stof en kan het je ingetogen en moe maken. 

Er is steeds meer bewijs uit wetenschappelijke studies en gebruikersrapporten dat CBD een bifasisch effect heeft. Onderzoeken lijken erop te wijzen dat het gebruik in kleinere hoeveelheden het geschikt maken als een supplement voor overdag. Wanneer het in hogere hoeveelheden wordt ingenomen, is het geschikter om het ’s avonds in te nemen. 

 

Wetenschappelijk bewijs  

Hoe blijkt het bifasische karakter van CBD? In de verschillende onderzoeken bleek dat de hoeveelheid CBD die gebruikt wordt van cruciaal belang is voor de uitkomsten ervan. In 2008 was Antonio Zuardi, hoogleraar aan de School of Medicine van de Universiteit van Sao Paulo, zich ervan bewust dat de effecten van CBD als een bel-curve kunnen worden weergegeven. Dit betekent dat de voordelen van CBD groter worden als er specifieke hoeveelheden in de bloedbaan zitten. Dit effect is een cruciale factor geworden voor de consument, en fabrikanten verwijzen er zelfs naar in de gebruiksaanwijzingen. 

 Welke hoeveelheid CBD het meest voordelig is, hangt af van je persoonlijke situatie. Hoewel onderzoeken vaak een standaardhoeveelheid voor alle deelnemers gebruiken, is het effect van CBD afhankelijk van verschillende unieke persoonlijke factoren. Deze omvatten onder andere stofwisseling, tolerantie en lichaamsgewicht. We lichten ze graag toe: 

  • Stofwisseling. Als je een snelle stofwisseling hebt, brengt de stof minder tijd door in je bloed. Bij een trage stofwisseling blijft CBD echter langer aanwezig in je systeem. 
  • Lichamelijke tolerantie. Hoe regelmatiger je olie gebruikt, hoe hoger je tolerantie wordt, wat overigens voor bijna elk middel geldt. Dit betekent dat je lichaam het mettertijd moeilijker vindt alles uit elke druppel olie te halen. In dit geval heb je steeds meer nodig om dezelfde effecten te bereiken. Ook is het mogelijk van methode te veranderen of je gebruik even te staken om de tolerantie te verlagen. Een korte pauze van ongeveer zeven dagen is vaak genoeg. 
  • Lichaamsgewicht. Over het algemeen hebben zwaardere mensen een hogere dosis nodig voor hetzelfde effect. Lichtere personen hebben vaak genoeg aan een kleinere dosis. 

 

Hoe weet ik hoeveel CBD goed voor me is? 

Kortom, een bepaalde hoeveelheid kan een klein effect hebben op de ene persoon en een sterker effect op de ander. Het vinden van de effectieve hoeveelheid voor jou is een belangrijk onderdeel van je CBD-reis. Om dit te onderzoeken, begin je laag en ga je langzaam. Begin met de minimale hoeveelheid die op het productlabel wordt aanbevolen en neem deze regelmatig in gedurende één tot twee weken. Maak daarna elke drie tot zeven dagen een kleine verhoging. 

 Als je olie bijvoorbeeld aanbeveelt om twee keer per dag met twee druppels te beginnen: 

  • Week 1: 2 druppels, 2 keer per dag 
  • Week 2: 2 druppels, 2 keer per dag 
  • Week 3: 3 druppels, 2 keer per dag 
  • Week 4: 4 druppels, 2 keer per dag 

Schrijf de effecten op, evenals de hoeveelheid die je neemt. Dan kun je na een maand of twee teruggaan en uitzoeken wat het beste werkte. Als je op deze manier twee keer per dag CBD neemt, betekent dit dat je ’s ochtends een kleine hoeveelheid consumeert en ’s avonds aanvult. Dit zorgt ervoor dat er ’s nachts meer cannabinoïden in je bloedstroom zitten om dit bifasische effect te stimuleren. 

 

Conclusie 

De bifasische aard van CBD maakt het bijzonder geschikt om je gezondheid en algemeen welzijn gedurende de dag te bevorderen. Kleine regelmatige hoeveelheden zijn ideaal voor eerder op de dag en grotere porties zijn het beste voor in de avond. Voordat je vakkundig het beste effect kunt bereiken, moet je weten hoe de verschillende hoeveelheden bij je passen. Langzaam opbouwen is een uitstekende manier om aan elk effect te wennen en stelt je in staat om een gepersonaliseerde routine te creëren die het beste van twee werelden oplevert.